Naar Jeugdfonds Sport & Cultuur Haarlem pagina

Haarlem | 15 januari 2021

Intermediairs

Docent bewegingsonderwijs Sanne Brand: ‘Sport is zoveel meer dan fysiek bezig zijn’

Sanne Brand is docent bewegingsonderwijs op het IKC Focus in Haarlem. Een school voor leerlingen van 4 tot 13 jaar met gedrags- en leerproblemen. Sanne is ook intermediair voor ons fonds. We spreken elkaar tijdens de tweede lockdown 

“Het is een rare periode, alweer,” zegt Sanne Brand. “Mijn collega’s hebben pakketten voor de kinderen samengesteld zodat ze thuis aan de slag kunnen. Tijdens de eerste lockdown had ik al filmpjes voor de leerlingen gemaakt, die gebruik ik nu opnieuw: beweegfilmpjes, challenges en beweegbingo’s.

Sanne’s leerlingen hebben gedragsproblemen, moeite met leren en een aantal heeft autisme. “Juist voor deze kinderen is naar school gaan zo belangrijk,” zegt Sanne. “Ze hebben structuur nodig, even van huis weg zijn, elkaar te ontmoeten. Van thuis zitten worden zij, en de ouders, gek. Tijdens de gymlessen kunnen ze zich uitleven. Dat is nu veel lastiger.”

Peuter met racket

Sanne heeft veel met sport. Ze komt uit een gezin waar veel gesport werd en dat heeft haar veel gebracht. “Mijn ouders zijn fanatieke tennissers. Ik sta als peuter al op foto’s met een racket in mijn hand,” lacht Sanne. “Ook voetbal is mijn ding. Toen ik jonger was ook op hoog niveau. Sport is altijd een belangrijk deel van mijn leven geweest. Ik was vrijwel dagelijks wel met tennis of voetbal bezig. Je ontwikkelt drive, zeker omdat ik met tennis ook resultaten behaalde zoals het bereiken van de NK. Tennis is een individuele sport, je moet alles uit jezelf halen. Het waardevolle van voetbal is dat het een teamsport is. Je gaat er samen voor, houd rekening met elkaar, ik heb ook veel vrienden aan het sporten overgehouden. 

Kom van die bank af!

Sanne is ook intermediair van ons fonds. Dat betekent dat ze aanvragen doet voor kinderen uit gezinnen die geen geld hebben om de sportclub of benodigdheden te betalen. Wat motiveerde haar intermediair te worden? “Simpel. Ik vind dat ieder kind moet bewegen. Iedere leerling moet sporten. Geld mag geen drempel zijn. Weet je, ik zie zoveel gebeuren met kinderen die sporten. Vrijdags vraag ik altijd aan de groep wat ze dat weekend gaan doen. Er zijn dan best veel kinderen die zeggen helemaal niks te gaan doen. Er is een meisje dat op paardrijden zit. Als ik hoor hoeveel zin ze in het weekend heeft en waar ze allemaal komt. Dat is zo mooi. Zij leeft helemaal op als ze erover verteld. Kinderen die sporten zijn letterlijk en figuurlijk in beweging en hebben een superleuk weekend. Dat is toch een stuk beter dan binnen op de bank hangen?”   

Spelenderwijs leren

Sport en beweging zijn meer dan alleen fysiek bezig zijn, vindt Sanne. “Samenwerken, omgaan met teleurstelling, trots kunnen zijn, lol hebben met je teamgenoten, winnen en verliezen, je houden aan afspraken. Als je sport, leer je dat. Dat helpt kinderen ook op school en in het leven. Sociale omgangsvormen worden spelenderwijs aangeleerd, dat is zo belangrijk voor deze kinderen.

Vorig schooljaar heb ik alle leerlingen gevraagd of ze aan sport deden en als dat niet zo was, ging ik het gesprek met ze aan. Ik kan vervolgens bij de leerkracht en de ouders aangeven waar de kracht van de leerling ligt, bijvoorbeeld een meisje dat heel goed in atletiek is. Zo probeer ik ze te stimuleren op een club te gaan. Het is best lastig om met ouders het gesprek over geld aan te gaan. Gelukkig krijg ik ook wel verzoeken van bijvoorbeeld jeugdhulpverleners om een aanvraag bij het fonds te doen. Het is supermooi dat dat kan.”

 

Meer over intermediairs in het onderwijs





Lees meer verhalen Lees meer verhalen van Jeugdfonds Sport & Cultuur Haarlem

Wist je dat?

gemeenten zijn aangesloten bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur.

kinderen groeit op in armoede.

kinderen en jongeren kregen in 2020 de kans om te sporten.

kinderen en jongeren kregen in 2020 de kans om te dansen, muziek te maken of schilderen.