Ook in jouw klas groeien kinderen op in armoede, herken jij de signalen?

Nederland is één van de rijkste landen ter wereld. Toch groeien ruim 378.000 kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van een bestaansminimum. Dat betekent dat er in iedere klas gemiddeld 2 á 3 kinderen zitten die opgroeien in armoede. Herken jij de signalen?


Opgroeien in armoede

Wist je dat 1 op de 9 kinderen in Nederland opgroeit in armoede? Dat zijn gemiddeld 2 á 3 kinderen per klas. De kans is dus groot dat ook in jouw klas kinderen zitten die niets aan sport, muziek, dans of kunst doen, niet meegaan op schoolreis en niet trakteren als ze jarig zijn. Simpelweg omdat hun ouders het niet kunnen betalen. En dat terwijl het enorm belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen om mee te kunnen doen.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die bijvoorbeeld sporten of muziek maken, beter leren samenwerken, om te gaan met winst en verlies, ze kunnen zich beter concentreren, doen vaardigheden op en maken nieuwe vrienden. Daardoor groeit het zelfvertrouwen en worden de leerprestaties beter. Dat is niet alleen goed voor het kind, maar ook voor klasgenootjes en voor jou als leerkracht.

 

Hoe herken je armoede?

Het kan zijn dat je precies weet welke kinderen in je klas uit een gezin komen dat moet rondkomen van een minimum inkomen. De kans is groter dat je dat niet weet. Ouders hebben er vaak moeite mee open te zijn over financiële problemen en kinderen weten het vaak prima te verbergen. Toch zijn er signalen, sommige zijn voor de hand liggend zoals het niet betalen van schoolgeld of niet meedoen aan betaalde activiteiten op school. Of je merkt dat een kind niet lekker in z’n vel zit, moeite heeft om mee te komen of snel afgeleid is.

Maar er zijn ook minder duidelijke signalen zoals het in de kring niets vertellen over wat ze in het weekend gedaan hebben, ongezond en/of weinig eten, met een zomerjas naar school als het vriest, geen of te kleine gymschoenen, geen lid zijn van (sport)clubs. Maar ook gedragsproblemen, gepest worden, weinig zelfvertrouwen en verzuim, kunnen signalen zijn dat het kind het thuis moeilijk heeft.



Wat kun je doen?

Gelukkig kun je daadwerkelijk iets doen om armoede de klas uit te helpen. Het gesprek met ouders aangaan bijvoorbeeld. Dat is niet gemakkelijk maar wel belangrijk.
Je kunt ze vertellen hoe belangrijk het is dat kinderen mee kunnen doen aan activiteiten die voor klasgenootjes vanzelfsprekend zijn. Bijvoorbeeld meegaan met schoolreisjes maar ook lid zijn van een sportclub, dans- of theaterschool of een muziekinstrument bespelen. Dingen die de leefwereld van het kind groter maken en waardoor hij/zij zich lekkerder voelt.Een kind dat voetbalt of danst, is over het algemeen een gelukkig kind en functioneert beter. Als er thuis te weinig geld is om kinderen lid te laten worden van een sportclub, voor zwemles of om ze muziek, dans, theater of schilderlessen te laten volgen, kan het Jeugdfonds Sport & Cultuur helpen door de contributie/het lesgeld te betalen.

Als leerkracht kun je zelf makkelijk online een aanvraag doen, zelfs voor meerdere kinderen. Je moet je dan wel eerst aanmelden als intermediair. Dat kan hier. Kleine moeite, maar je maakt een groot verschil! En voor jou als leerkracht is het ook fijn als alle kinderen vrolijk en gezellig meedoen in de klas.

Wil je meer weten over wat jij als leerkracht kan betekenen om armoede de klas uit te krijgen? Download dan de whitepaper.



Word intermediair en help armoede de klas uit!

Wil je daadwerkelijk helpen en kinderen uit gezinnen met weinig geld meer kansen geven? Maak het verschil en meld je aan als intermediair voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Als intermediair kun je eenvoudig online een aanvraag doen voor de contributie / het lesgeld en eventueel de benodigde attributen voor gezinnen in armoede.



Wist je dat?

gemeenten zijn aangesloten bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur

kinderen groeit op in armoede

kinderen en jongeren in 2018 de kans kregen om te sporten

kinderen en jongeren in 2018 de kans kregen om te dansen, muziek te maken, schilderen...