Naar Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam pagina
Amsterdam | 27 juli 2023
Meester Kwame: ‘Maak je ouders trots!’
Kwame Agyapong-Ntra (40), beter bekend als Meester Kwame, was 9 jaar toen hij van Ghana naar Amsterdam Zuidoost verhuisde. We zijn nu ruim 30 jaar verder en zijn huiswerkinstituut Stichting Scientia Potentia Est (kennis is macht) in Holendrecht is inmiddels een begrip. Kwame en zijn team helpen jaarlijks honderden kinderen om hun potentieel te ontdekken en waar te maken. Meester Kwame werd op 17 juni 2023 uitgeroepen tot Amsterdammer van het Jaar 2022. Hij is ook intermediair van het Jeugdfonds.
De verkiezing tot Amsterdammer van het Jaar was een mooie erkenning voor het werk van Kwame en zijn team. “Zo’n dertig professionals en vrijwilligers van SPE zetten zich met veel passie en plezier in. Samen zorgen we ervoor dat kinderen die opgroeien in een achterstandssituatie óók de kans krijgen hun potentieel waar te maken. De verkiezing was een mooie bekroning van ons werk. Maar nog waardevoller is dat ik daarmee jongeren ook laat zien dat je echt iets kunt bereiken als je je inzet. Ik ben niet zo van het praten. Je moet het goede voorbeeld geven. De verkiezing laat zien wat er mogelijk is als je je inzet.”
Een uurtje spelen, een uurtje bieb
Kwame kwam in 1992 naar Nederland waar hij herenigd werd met zijn ouders. “Alles was nieuw. Het was winter. De tijd van Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst. Veel snoep dus. Ik vond het geweldig,” lacht Kwame. “We groeiden op in Reigersbos, een rustige buurt in Zuidoost. Mijn vader vond educatie heel erg belangrijk. Hij had de regel ‘een uurtje spelen, een uurtje bibliotheek’. Wij waren dus veel in de bieb te vinden. Ook heel goed voor de ontwikkeling van de Nederlandse taal natuurlijk.”
Er was weinig geld thuis. Niet genoeg voor sport of andere clubjes in ieder geval. Kwame’s vader vond ook dat sport maar zou afleiden van school en had ook niet de mogelijkheid de kinderen naar en van de club te brengen. Toen Kwame een jaar of elf was, gebeurde er iets bijzonders. “Ik kreeg van iemand twee tennisrackets voor mijn verjaardag. Goedkope plastic dingen die al heel snel kapotgingen maar mijn broertje Kofi en ik vonden het geweldig. Op een baantje in de buurt leerden we tennissen. Buurvrouw Tine zag ons bezig en zorgde voor nieuwe rackets en ballen. In no time was de hele buurt aan het tennissen. We hadden zelfs Reigersbos toernooien. Mijn broertje werd gescout en twee andere vriendjes zijn zelfs gescout. Ik mocht niet omdat ik van VMBO-T 1e jaar naar VWO 3 ging. Maar ik besefte toen wel dat je, door het voorbeeld te geven, een hele buurt kon inspireren. Tennissen, ook al was het alleen maar op straat, heeft ons veel gebracht: teamgeest, samenwerken, discipline.”
Rolmodellen zijn essentieel
De overstap naar het VWO was voor een kind uit de Ghanese gemeenschap niet vanzelfsprekend. Kwame was een van de eersten die naar VWO ging. Ook in dat opzicht was het ‘leading by example’. “Mijn vader gaf me bijles en mij niet alleen, ook andere kinderen. Allemaal bij ons thuis. Later ging ik zelf ook bijles geven. Het viel ons op dat kinderen die het op de bijles prima deden, op school toch vaak een te laag advies kregen. We gingen de basisscholen af om daarover te praten met leerkrachten. Vaak werd het advies dan aangepast waardoor kinderen zich op hun eigen niveau verder konden ontwikkelen. Ze zagen aan mij dat het mogelijk was.”
Na het VWO ging Kwame rechten studeren. Ook dat ging rondzingen in de Ghanese gemeenschap. “Steeds meer ouders vroegen om hulp. Niet alleen om bijles voor hun kinderen maar ook om hulp bij bijvoorbeeld het lezen en invullen van formulieren van officiële instanties. Dat resulteerde in het oprichten van de Stichting SPE die ouders hielp hun maatschappelijke positie te versterken. Dat is goed voor de ouders maar helpt de kinderen ook. Tien jaar geleden hebben we ook de bijlessen in SPE geïntegreerd. Het mooie is dat ook oud-leerlingen van ons die nu studeren ons helpen. Ze willen teruggeven aan de gemeenschap. Er komen zijn zo’n 170 kinderen per week bij ons over de vloer.”
Wat doe je na school?
Burgemeester Femke Halsema had het in haar toespraak bij de verkiezing tot Amsterdammer van het Jaarover de strijd die Kwame en zijn team nog dagelijks leveren. Wat bedoelde ze daarmee? Kwame: “Voor heel veel kinderen is maar weinig toegankelijk. Sport bijvoorbeeld. Daarom ben ik ook intermediair. Ik vraag kinderen: ‘wat doe je na school?’. Door sport of muziekles wordt je brein verruimd. De jeugd in Zuidoost hebben weinig rolmodellen. Ouders hebben drie banen en kunnen de kinderen niet optimaal ondersteunen. Ook dat leren we ze. Dat je moet zorgen dat je langs de lijn staat als je kind moet voetballen. Dat je naar een balletuitvoering van je kind gaat.”
Als Meester Kwame langskomt, is het serieus
Via SPE hebben de kinderen toegang tot alles. “Wij kunnen de kinderen ook van de club brengen en halen. Maar je kunt niet alles met vrijwilligers doen, dat is een te wankele basis. Het is hard nodig dat we structurele subsidie of sponsoring krijgen. En dat is de strijd die ik al jaren voer. Ik hoop dat deze verkiezing helpt zodat de bijlessen veel goedkoper kunnen worden. Ouders met Stadspas krijgen korting maar ik kan de lessen niet gratis maken want dan kan ik de kwaliteit niet meer garanderen. Halsema doelde ook op de strijd die ik voer op scholen. Veel leerkrachten wonen niet in Zuidoost. Als een kind luidruchtig is in de klas, krijgt het al snel het label ADHD terwijl dat gewoon de manier is waarop het kind gewend is te praten. Als je de cultuur niet kent, weet je dat niet. En onder advisering natuurlijk. Dat blijft een ding. Maar nu weten scholen: als Meester Kwame langskomt, is het serieus.”
De regels van Meester Kwame
Op school: gewoon meedoen, doe je best. Soms is het moeilijk, is er wrijving. Maar zorg dat je er niet uitgestuurd wordt. Spijbel niet, je wil niet dat je moeder gebeld wordt of dat er een leerplichtambtenaar bij je ouders op de stoep staat. Thuis: Maak het leven van je ouders – en dus je zelf – prettiger. Houd de sfeer gezellig. Voor jezelf ook fijn want als je gedrag goed is, zijn je ouders welwillender. Talent: Iedereen heeft een talent. Maak er optimaal gebruik van. Maak je ouders trots! #maakjeouderstrots
Foto: William Osei Bonsu
Lees meer verhalen Lees meer verhalen van Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam