Meerkrachten

Naar Jeugdfonds Sport & Cultuur Breda pagina

Breda | 19 november 2025

Meerkrachten

Meerkracht Caroline: “Samen bereik je zoveel meer voor een kind”  

Caroline Feliks is coördinator bij Stichting Leergeld Breda en is Meerkracht voor Jeugdfonds Sport en Cultuur Breda. Leergeld helpt kinderen uit gezinnen met geldzorgen met schoolspullen zoals een laptop, grafische rekenmachine of een fiets. Ook doet Caroline, waar nodig, aanvragen voor sport of cultuur bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur Breda. “Ouders en verzorgers kunnen zo het beste aan hun kind geven, en elk kind kan meedoen.” 

Alles om naar school te kunnen

“In samenspraak met scholen regelen wij vanuit Leergeld alles wat een kind nodig heeft om naar school te kunnen. We doen ook aanvragen bij andere fondsen, bijvoorbeeld voor een beugel of een verjaardagsbox.” Vanuit haar rol als Meerkracht doet Caroline daarnaast heel veel aanvragen per jaar voor sport- en cultuurlessen. Leergeld en het Jeugdfonds werken nauw samen. De systemen zijn rechtstreeks gekoppeld, waardoor aanvragen soepel doorlopen.  

Wat echt nodig is

Leerlingen zitten veel achter een laptop, op school én thuis, maar het is minstens zo belangrijk dat kinderen ook bewegen en buiten spelen. “We kijken dan ook goed of een eigen laptop echt nodig is en of het wellicht voor het basisonderwijs tijdelijk ook vanuit school kan,” zegt Caroline. Ook bij fietsen kiest Leergeld voor duurzaamheid. “We hebben een slim inruilsysteem, zodat kinderen altijd de juiste maat hebben. Dan zijn ze er hopelijk ook zuiniger op. En zo kunnen we met hetzelfde budget meer gezinnen helpen.”  

 Zichtbaar in de stad

Gezinnen weten Leergeld steeds beter te vinden. “De brugfunctionaris op diverse scholen speelt hier mede een belangrijke rol in. En onze fietsinzamelacties op scholen zorgen voor fietsdonaties én extra bekendheid. Leergeld wordt ook duidelijk genoemd in de Bredapas-brief. We trekken samen met het Jeugdfonds op in communicatie. We verschenen bijvoorbeeld samen met de gemeente in artikelen van BredaVandaag over onze samenwerking op het gebied van sport en cultuur.” 

Nu meedoen is later meetellen

“Het mooiste van dit werk is dat je mensen een extra zetje kunt geven,” zegt Caroline. “Oordeelloos helpen om hun leven ietsjes makkelijker te maken. Meedoen op school en met sport en cultuur betekent samen met andere kinderen zijn, beter Nederlands leren, iets doen wat je leuk vindt, talent ontwikkelen en lekker bewegen. Kickboksen is erg populair: je leert er op een goede manier van je afbijten en voetbal blijft favoriet omdat je het sámen doet.” Caroline let er wel goed op dat gezinnen zichzelf niet overvragen. “Brengen en halen kost tijd, dat moeten we realistisch houden.”  

Het mooiste van dit werk is dat je mensen een extra zetje kunt geven.

Continuïteit voor kinderen

Caroline vindt het belangrijk dat organisaties elkaar goed versterken, zodat ouders niet van het kastje naar de muur gaan. “Voorlichting helpt, steeds meer scholen en organisaties weten ons te vinden.” Als organisaties goed samenwerken, geeft dat rust voor de gezinnen. “Wij kennen samen de basisvoorzieningen en weten wat je waar kunt aanvragen, ook bij grote overgangen van basisschool naar voortgezet onderwijs of als een kind 18 wordt.” Toch ziet Caroline nog drempels: “Sommige ouders denken dat ze geen recht meer hebben op hulp zodra ze gaan werken of geen Bredapas meer hebben. Daar zitten we actief achteraan.”  

 Praktische tips voor anderen?

“Voor Meerkrachten zou ik zeggen: ken de clubs, weet wat er speelt en check of de aanbieder past bij het kind. Volg aanvragen goed op. Laat kinderen eerst een proefles doen, zodat je zeker weet dat het haalbaar is voor het gezin. Luister goed naar wat bij het gezin past. En tegen ouders zou ik willen zeggen: probeer dingen uit, kijk op de website www.sportencultuurintrobreda.nl, laatst zag ik zelfs circusles! Denk ook eens aan kickboksen of judo, dat helpt bij gezond zelfvertrouwen.”   

Zelf doen voelt goed

Soms helpt ze ouders over drempels, bijvoorbeeld om naar een ouderavond van een club te gaan. “We werken met een kleine groep vrijwilligers die ook huisbezoeken doen. Dat persoonlijke contact is belangrijk.” Bij herhaalaanvragen stimuleert Caroline ouders om zelf de aanvraag te doen. “Het proces is eenvoudig en Jeugdfonds checkt alles goed, dus je doet eigenlijk nooit iets fout. En als het toch te spannend is, pak ik het over.”  

Een voorbeeld dat je bijblijft?

“Een meisje doet via ons karatelessen en stuurt mij altijd vol trots foto’s van haar medailles na een wedstrijd,” vertelt Caroline. “Al jaren vraagt Leergeld voor haar sport aan bij het Jeugdfonds en haar inzet is enorm. Ook ken ik een moeder wiens droom het was om piano te spelen, en nu kunnen allebei haar kinderen dat doen. Dat vind ik echt geweldig.”  

 

Feitjes over Caroline

Hoe oud ben je? 62 
Wat is je favoriete sport? Ik kom uit een handbalfamilie. Mijn ouders leerden elkaar kennen bij handbal en mijn zussen en ik speelden jarenlang. Ik heb ook yoga gedaan, kijk tegenwoordig ook naar snooker, luister naar Langs de Lijn en speel bridge als denksport.
Wat is je favoriete liedje? Hangt van mijn stemming af. Als ik me minder voel, luister ik ‘Tyrone’ van Erykah Badu. In de auto ‘The Final Countdown’ van Europe. En het liedje van mijn man en mij is ‘All for Love’ van Bryan Adams, Rod Stewart en Sting.
Waar ben je trots op? Dat ik ouders letterlijk en figuurlijk in beweging kan zetten: de drempel overstappen om aan te kloppen.
Wat doe je met een miljoen in de loterij? Dan zou ik nog meer doen met de microkredieten van Wakibi – mensen helpen met een kleine lening van 25 euro, of dan eens meer.
Wat gun je kinderen in Breda? Dat ze het gevoel hebben dat ze erbij horen, dat ze er mogen zijn.





Lees meer verhalen Lees meer verhalen van Jeugdfonds Sport & Cultuur Breda

Wist je dat in Nederland?

kinderen en jongeren werden in 2024 via ons lid van een club.

kinderen en jongeren werden in 2024 via ons lid van een sportclub.

kinderen en jongeren werden in 2024 via ons lid van een cultuurclub.

uitgegeven sport- en cultuurattributen in 2024.