Intermediairs

Naar Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam pagina

Amsterdam | 24 april 2024

Intermediairs

Hanife Sak: schooldirecteur én intermediair!

Om een van onze top-intermediairs, Hanife Sak, te ontmoeten gingen we op bezoek bij basisschool KC De Leertuin in Schinkelhaven. Een prachtig vernieuwde school, met een ruime tuin er omheen en allerlei speeltoestellen. Van binnen ademt de school een open warme sfeer door het gebruik van heel veel hout. Hanife heeft als directeur het nieuwe gebouw mede vormgegeven: “De uitstraling moest passen bij de onderwijsfilosofie”. Ook hier hangen heel zichtbaar de posters van het Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam.

Kennismaking met het fonds

Hanife vertelt dat ze in 2017 een leerling had die heel graag op voetbal wilde maar dat niet kon omdat er geen geld was in het gezin: “Ik bedacht dat er vast wel een mogelijkheid was om ergens geld te vinden voor zoiets. Zo kwam ik bij het toenmalig Jeugdfonds Sport terecht”. Ze deed een aanvraag met een ellenlange motivatie waarom juist dit kind in aanmerking moest komen. Meteen kreeg ze een goedkeuring, ze was heel trots en vast overtuigd dat het kwam door haar mooie verhaal. Nu weet ze wel beter, zegt Hanife schaterend: “Het fonds is er gewoon voor ieder kind uit gezinnen die het niet kunnen betalen. Het werd een uitdaging voor me: zoveel mogelijk kinderen aan te melden bij het fonds”.

Hanife’s succesvolle werkwijze van aanmelding bij het Jeugdfonds

Als directeur vindt Hanife het belangrijk dat ze alle ouders en kinderen persoonlijk leert kennen. Ze doet zelf de intake met elk nieuw kind en de ouder(s). Hanife: “Tijdens het intakegesprek vertel ik ze over het Jeugdfonds en hoe belangrijk het is voor kinderen om mee te doen aan sport of culturele activiteiten”. Ze merkt dat ouders vaak heel dankbaar zijn dat hun kind mee kan doen: “De meeste ouders kunnen het niet zelf aanvragen via de ouderroute omdat ze de taal niet begrijpen, niet digitaal vaardig zijn of bang zijn om iets in te vullen”. Samen met collega intermediair Linda doet Hanife alle aanvragen. Inmiddels zijn er tachtig kinderen van deze school die sporten, zwemmen, dansen of een muziekinstrument spelen via het fonds.

Een koor en een vioolorkest

Er zijn nu 130 leerlingen waarvan 85 tot 90 % Nederlands heeft als tweede taal. Hanife: Het is onvoorstelbaar hoe snel de kinderen de taal oppakken in de nieuwkomersklas, momenteel mede dankzij meester William en juf Naima. Ze vertelt daarnaast over Meester Fa: een “fantastische” collega, die zich altijd ontzettend heeft ingezet voor nieuwkomers. “Meeste Fa wilde altijd al een koor opzetten binnen de school. Door een vreselijk ongeluk kwam hij te overlijden. Ter zijner nagedachtenis is koor doremiFA opgericht, waarvan nu heel veel kinderen op school enthousiast lid zijn”, aldus Hanife.

Naast een koor is er tegenwoordig ook een vioolorkest. “Er was één kindje dat graag vioolles wilde. Ik vroeg Stichting Rondom De Klas of er een vioolleraar beschikbaar was. Inmiddels is dit uitgegroeid tot 25 leerlingen die op verschillend niveau viool spelen op school en samen ook het vioolorkest vormen”. Hanife voegt hier aan toe dat er ook drumles op school wordt gegeven aan vijftien leerlingen.

Onderwijs is meer dan alleen les in de klas

Hanife vertelt dat ze de buitenwereld binnen wil halen. Er gebeurt zoveel op De Binnentuin en dat is zeker niet vanzelfsprekend. Zo verzorgt Combiwel dagelijks een activiteit per groep in het kader van de Brede Talent Ontwikkeling. Er is twee keer per week warme lunch voor iedereen van Foodylunch, betaald door het Jeugdeducatiefonds. Ook is er schoolzwemmen, voor de leerlingen van groep 5 en voor alle nieuwkomers. Er is tot slot een samenwerking met het Maatjesproject, twintig vrijwilligers zetten zich op verschillende wijzen in voor de leerlingen. Zo is er Jan die al vier jaar het maatje is van een Braziliaans gezin met twee dochters, die hij helpt met lezen en andere schoolvakken. Twee weken per jaar mag dit gezin vakantie vieren in het huis van Jan’s broer, aan de Vinkeveense plassen. “En zo zijn er veel meer mooie verhalen over de relaties die zijn ontstaan uit al die diverse samenwerkingen”, vertelt Hanife trots.

Kinderen kunnen er niets aan doen als hun ouders geen geld hebben

Kansengelijkheid is hier op school het motto

Hanife is ooit begonnen als stagiair op KC De Leertuin, daarna doorgegroeid naar leerkracht en zorgcoördinator en nu is ze na een aantal aanvullende studies directeur. Samen met haar team zorgt ze voor een veilige omgeving en zoveel mogelijk kansen voor alle kinderen, want kinderen kunnen er niets aan doen als hun ouders  geen geld hebben. Hanife zegt: ”Ik wil werken waar ik het verschil kan maken samen met de leerkrachten. Ons team is fantastisch, fijne flexibele collega´s. Zij zetten zich met hart & ziel in voor onze leerlingen. Zo zijn ze zelfs bereid om op hun vrije dag te komen werken, waardoor we tot nu toe nog nooit een klas naar huis hebben hoeven sturen”.

Tot slot de kinderen

Aan het eind van het interview maakten we kennis met een vrolijke  enthousiaste groep kinderen die bijna allemaal via het Jeugdfonds sporten, zingen, dansen of muziek maken. Frederic zit op voetbal en in de kinderraad van de school. Vittoria op volleybal, Ferdos op voetbal. Esther ook lid van de kinderraad en doet aan viool en ballet. Yasmin uit groep 4 speelt ook viool.

 

Ester, Bruna, Giovanna, Vittoria, Kalani, Ferdos, Frédéric, Yasmin samen met Carla (Jeugdfonds)





Lees meer verhalen Lees meer verhalen van Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam

Wist je dat?

kinderen en jongeren in Nederland groeit op in armoede.

kinderen en jongeren werden in 2023 via ons lid van een sportclub.

kinderen en jongeren werden in 2023 via ons lid van een cultuurclub.

uitgegeven sport- en cultuurattributen in 2023.