Naar Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam pagina
Amsterdam | 22 februari 2024
Annemieke: ‘Alle kinderen moeten mee kunnen doen’
“Kennismaking met muziek is voor de ontwikkeling van kinderen van groot belang”, vertelt Annemieke Kling. Annemieke is docent beeldende vorming en cultuurcoördinator op de Burgemeester de Vlugtschool én intermediair voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam. Annemieke: “Vroeger op mijn eigen lagere school hadden we een meester die zei: ‘Als je een mondharmonica vraagt voor je verjaardag dan mag je gratis bij mij extra muzieklessen volgen’. We vonden dat als kind fantastisch. De halve school speelde mondharmonica en zo leerden we echt zelf muziek te maken”. Deze ervaring van vroeger neemt Annemieke nu mee in haar dagelijks werk op de Burgemeester de Vlugtschool.
Slotermeer
In deze buurt zijn er met name sociale huurwoningen, die vaak slecht onderhouden en vochtig zijn, vertelt Annemieke. “Zo gauw je het beter hebt trekken de mensen hier weg. Het zijn vooral ouders en kinderen die net aankomen in de Nederlandse samenleving. Alle kinderen op de school komen ergens anders vandaan, maar gek genoeg zorgt dat ook weer voor een zekere homogeniteit. Vaak gaat het om moeders die gevlucht zijn met hun kinderen en die er alleen voor staan. Halen en brengen naar activiteiten is voor hen soms niet mogelijk omdat er geen opvang thuis is voor de andere kinderen”.
Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam
Sinds vier jaar is Annemieke intermediair en ziet ze een forse stijging van kinderen die aan sport of culturele activiteiten buiten school doen. “Het lastigste als intermediair vind ik het vragen naar de financiële situatie van de ouders”. Op de vraag hoe pak je dat dan aan zegt ze: “Met de dood of de gladiolen, het is erop of eronder, alles of niets. Maar ik werk hier nu 25 jaar, ik ben een soort oma, ze kennen me en dat geeft vertrouwen. Hier zijn we zo blij met het fonds dat zoveel mogelijk maakt voor onze leerlingen, veel mensen hier hebben bijna geen geld”.
Culturele kweekvijver
Het bijzondere aan deze school is dat er niet alleen aandacht is voor taal en rekenen maar juist ook voor andere zaken zoals sport, muziek en beeldende vorming. Aandacht voor de talenten, waar ben je goed in en waarmee kunnen we je verder helpen? Dat sprak Annemieke enorm aan. “We hebben ook een culturele commissie waar veel gelachen wordt en waar de meest prachtige dingen ontstaan: Voorstellingen, toneelstukken, een gedichtenfabriek enzovoorts. Er is ook een poppenspeelster die maakt met de kleutergroepen een pop en de kinderen spelen dan een voorstelling voor alle ouders. Fantastisch om mee te maken, ieder jaar weer.”
Naschoolse activiteiten
Op school worden allerlei naschoolse activiteiten aangeboden, waaronder muziek- en danslessen van aanbieders waar kinderen ook buiten school lid van kunnen worden via het Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam. Annemieke: “Eerst gaan de kleinste kinderen op les en daarna de grotere kinderen. Maar tegen de tijd dat hun les begint is het met name in de winter al donker en mogen ze van de ouders niet meer alleen naar buiten. Veiligheid van de kinderen staat op 1 en dat is meestal de reden waarom kinderen wel of niet aan een activiteit kunnen deelnemen. Begrijpelijk, zegt Annemieke, maar zo jammer, “want alle kinderen moeten mee kunnen doen toch?” aldus Annemieke.
Lees meer verhalen Lees meer verhalen van Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam