5 september 2018
Intermediair Jeffrey: ‘Ik zie gewoon het kind’
Jeffrey is gymleraar en intermediair op een basisschool in Amsterdam Zuidoost. Hij doet voor kinderen waar thuis te weinig geld is een aanvraag bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur.
Op wat voor soort school werk je?
“Bij ons op school zitten kinderen uit 64 verschillende culturen. Veel gezinnen zitten onder de armoedegrens. Dat betekent dat we veel aanvragen doen voor een bijdrage van het Jeugdfonds Sport & Cultuur, zo’n acht per maand. Het kan uitdagend zijn je weg in te vinden in die culturele verschillen. Het eerste jaar ging het niet zo makkelijk, je moet de ouders en kinderen leren kennen. Daar heb ik veel tijd in gestoken. Nu ken ik de ouders en weet ik of ze openstaan voor een aanvraag bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur.”
Is het veel werk om een aanvraag te doen?
“Maximaal 5 minuten. Ouders vullen zelf het ouderformulier in, daarna doe ik online de aanvraag. Als de aanvraag goedgekeurd wordt, wordt de contributie direct aan de club betaald. Meestal neem ik even contact met de club op of alles goed gegaan is. Het kind kan dan een jaar lang sporten of naar bijvoorbeeld breakdanceles. Als het na een jaar door wil gaan, doe ik een nieuwe aanvraag. Ik check na een paar maanden altijd even of het kind nog sport.”
Soms schamen ouders zich om een aanvraag te doen, merk jij dat ook?
“Dat merk ik ook ja. Ouders vinden het moeilijk naar me toe te komen. Ze schamen zich ervoor dat ze te weinig geld hebben om hun kinderen mee te kunnen laten doen. Op school doen we erg ons best om duidelijk te maken dat je je niet hoeft te schamen en dat we geen inzage hoeven te hebben in alle financiële zaken. Mensen zeggen vaak dat ze geen hulp nodig hebben, maar eigenlijk schreeuwen ze om hulp. Ik zorg altijd dat het contact goed is en daarna kijk ik hoe ik ze kan ondersteunen.”
Wat merk je van armoede in de klas?
“Ik schat dat zo’n 70% van onze kinderen opgroeit onder de armoedegrens. Dat betekent dat ze niet kunnen sporten, dansen of op een andere club kunnen. Ouders halen vaak ongezond voedsel in huis, aanbiedingen zijn vaak van dingen die niet goed voor je zijn. Dan zie je een kind ’s ochtends met een zak chips lopen; het ontbijt. Maar soms is het helemaal niet zo duidelijk. Laatst kwam er een jongen met een dure telefoon op school, dure kleding aan, en met een pakje crackers. Hij vroeg: meester, mag ik ook twee crackers eten? Ik zei ja natuurlijk, van mij mag je alles eten. Maar meester, zei hij, dan heb ik donderdag en vrijdag geen eten meer. Schrijnend.
We hebben ook te maken met kinderen die illegaal zijn. De ouders zijn vaak moe na een lange reis. Ze moeten hier weer overnieuw beginnen. We proberen ze te helpen, samen te kijken wat de kinderen kunnen gaan doen. Kinderen leren veel sneller de taal. Op school zijn ze even weg uit de thuissituatie. Aan de kinderen ligt het niet. Ze vinden het fantastisch om te komen en mee te doen.”
Waarom is gym zo leuk?
“Bijna alle kinderen hebben plezier in bewegen, als vakleerkracht moet je uitstralen dat je dat waardeert. We zijn vier jaar geleden ook begonnen met een sportclub voor ouders. We sporten een uur met ze en bedenken gezonde traktaties. Dat werkt heel goed want ouders zijn het voorbeeld voor de kinderen. Als ouders niet sporten, gaan kinderen dat ook minder snel doen.”
Wat doen de kinderen graag?
“Er wordt veel zwemles aangevraagd, vind ik ook heel goed want er is veel water in Nederland. Heel veel kinderen in groep 8 hebben geen zwemdiploma. Voetbal en dansen zijn ook populair.”
Wat gebeurt er met een kind als het gaat sporten?
“In de gymles bieden we veel verschillende sporten aan. Als kinderen sporten leuk vinden, is er een sportbuurtclub voor kinderen die het niet kunnen betalen. Zodra wij merken dat een kind geïnteresseerd is, ondernemen we actie.”
Waarom ben je intermediair geworden?
“Ik wilde al vanaf jongs af aan gymleraar worden, maar was het kneusje van de klas. Tot ik met circustechnieken aan de gang ging, toen kon ik ineens dingen die anderen niet konden en werd ik ineens populair.”
Het helpt enorm als je de kans krijgt je talent te ontdekken, of dat nou sport is of piano. Ik krijg vaak dankbare mailtjes en reacties van ouders.
“En je merkt het in de klas als kinderen op een club zitten. Een kind dat altijd heel druk was, zit nu op voetbal en is een stuk rustiger. Dat geeft veel voldoening. Soms is het moeilijk maar ik weet ook wat voor impact het heeft op school en in het gezin, dat maakt me heel trots.”
Heb je tips voor leerkrachten?
“De aanvrager moet iemand zijn die op de hoogte is van de financiële situatie van het gezin. Een goede relatie is belangrijk, ouders moeten zich veilig voelen. Het is handig als er op school een vertrouwd gezicht is, dat ook het gezicht is van het Jeugdfonds Sport & Cultuur en dat ouders weten dat ze daar terecht kunnen.
Als ouders weten dat ze zich niet hoeven te schamen en leerkrachten weten dat het niet veel werk is, kunnen veel meer kinderen geholpen worden. Ik vind het fantastisch dat het kan. Maar ik zie geen verschil in achtergrond. Ik zie gewoon het kind.”
Bekijk de video ‘Hoe herken je armoede in de klas?’
Lees meer verhalen