nieuws

Naar Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland pagina

Gelderland | 23 november 2023

Jongerenambassadeurs helpen Jeugdfonds: “Ons best gedaan om nieuwe dingen te vinden”

Meer kinderen bereiken en meer donaties vinden. Wie kunnen daar beter over adviseren dan jongeren zelf? Als onderdeel van een bijzonder adviestraject dachten negen jongerenambassadeurs van Gymnasium Apeldoorn met Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland mee. Jongerenambassadeur Bas Broekhuis: “Mooi dat je iets oplevert dat echt te gebruiken is!”

Voor de Apeldoornse scholieren is dit traject als jongerenambassadeur onderdeel van hun profielwerkstuk. Ze combineren dat met Maatschappelijke Diensttijd (MDT), waarin ze mee kunnen lopen met een maatschappelijke organisatie. Als jongerenambassadeur kregen zij begeleiding van jongerencoach Yens Phosri: “Het initiatief Jongerenambassadeurs is opgericht zodat jongeren hun stem kunnen laten horen in de maatschappij, bij bedrijven en organisaties. Jongeren kijken anders, hebben een minder ervaren blik, en dat kan veel opleveren. Tegelijkertijd leren zij in de praktijk onderzoek doen en netwerken.”

Veel vertellen over Jeugdfonds

De Apeldoornse jongerenambassadeurs waren verdeeld in drie groepen: communicatie & social media, sponsorloop en economie. De communicatiegroep maakte onder andere promotiefilmpjes voor social media. De groep van Bas, met de economische achtergrond, onderzocht hoe het Jeugdfonds kan overleven in een tijd dat subsidies steeds meer afnemen. “Het was best spannend,” vertelt Bas, “Want wie gaat nu onervaren scholieren die bij wijze van spreken nog niet eens weten wat belasting is op een economisch vraagstuk zetten? Bij het Jeugdfonds konden we uitgebreid onderzoek doen, resultaten analyseren en met een advies komen.”

“Voor ik begon wist ik al wel dat er subsidie was voor kinderen om te sporten, dat had ik al eens op de voetbalclub gehoord. Ik wist alleen niet dat dat van een organisatie kwam die Jeugdfonds heette!” Inmiddels weten Bas én zijn omgeving er alles van, lacht hij: “Elke keer als ik de vraag krijg wat ik voor mijn profielwerkstuk doe, ga ik toch ook even uitleggen hoe het Jeugdfonds werkt. Of ik het mooi vind dat het bestaat? Je zegt ook niet dat een ziekenhuis ‘mooi’ is maar het is wel essentieel dat het er is. Dat is net zo voor het Jeugdfonds. En fantastisch dat vrijwilligers er zoveel tijd in stoppen!”

Nieuwe manieren ontdekken

De jongerenambassadeurs begonnen met een brede inventarisatie: hoe doen andere goede doelen hun fondsenwerving? Dat gebeurde met deskresearch en door organisaties te benaderen. Bas: “We waren echt verrast door de hoeveelheid en de kwaliteit van de reacties, zoveel mensen die de moeite hebben genomen om te antwoorden! Daarna zijn we gaan kijken: welke van deze methodes zou het meeste effect hebben? We hebben ons best gedaan om nieuwe dingen te vinden en dat is gelukt. Zo zijn er financieringsfondsen waar het Jeugdfonds projecten zou kunnen onderbrengen. Het zou mooi zijn als ze dat lukt.”

Praktijkervaring en een certificaat

Dat is precies waar het Jongerenambassadeurs om gaat, zegt Yens: “Een profielwerkstuk belandt uiteindelijk vaak in de kast. Dat jongeren voor hun PWS kunnen bijdragen aan de maatschappij is een mooi voordeel. En voor die praktijkervaring krijgen ze ook nog een officieel certificaat.” Als jongerencoach is hij de spil in de begeleiding. “Ik ben niet hun docent, die doet de inhoud. Ik ben meer een voetbalcoach, regelmatig vragen hoe het gaat en meedenken in het proces.” Bas: “Eerlijk gezegd was dat ook een reden voor mij om mee te doen, er is toch iemand die over je schouder meekijkt en de deadlines in de gaten houdt.”

Yens: “Van organisaties waar de jongerenambassadeurs aan de slag gaan vragen we vooral een vast aanspreekpunt waar we met vragen terecht kunnen, en een terugkoppeling van wat er met de resultaten gedaan is. Het proces bij het Jeugdfonds Gelderland verliep supertof! Jeugdfonds dacht goed mee met de jongeren en ik vond het knap wat die presenteerden. Ze waren zenuwachtig maar zagen ook: we dragen echt iets bij.” Bas: “Bij het Jeugdfonds was het losser dan ik had verwacht, dat was leuk. En dat je aan iets werkt dat je interesse heeft helpt ook.”

Volop ideeën

Naast de praktische adviezen hadden de jongeren ook nog bredere tips over de communicatie. “De doelgroep van het Jeugdfonds zijn natuurlijk volwassenen; ouders van kinderen en mensen die doneren. Kijk daarbij bijvoorbeeld eens naar kinderen die ooit zijn geholpen door het Jeugdfonds en nu zijn opgegroeid en een baan hebben. Die willen misschien best bijdragen!” Ook misten de ambassadeurs verhalen van kinderen. “Je doet het voor kinderen, maar je leest alleen verhalen van volwassenen. Ik zou wel meer willen zien van wie je in de praktijk helpt!”

Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland is blij met de adviezen, zegt communicatie-adviseur Annemieke Sirks: “Het was verfrissend om samen te werken met deze jongeren. En natuurlijk mooi dat ze ons ook op nieuwe ideeën hebben gebracht. Daar kunnen wij mee aan de slag! Het heeft hen ook geholpen wat meer stil te staan bij het feit dat er zoveel kinderen in armoede opgroeien. Zo hebben we elkaar wat kunnen leren.”

Ben jij geholpen door het Jeugdfonds en wil je je verhaal vertellen (mag ook anoniem)? Neem contact op met communicatie.gelderland@jeugdfondssportencultuur.nl.

Meer informatie over de Jongerenambassadeurs: https://www.jongerenambassadeurs.com/



Lees meer nieuws Lees meer nieuws van Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland

Wist je dat?

kinderen en jongeren in Nederland groeit op in armoede.

kinderen en jongeren werden in 2023 via ons lid van een sportclub.

kinderen en jongeren werden in 2023 via ons lid van een cultuurclub.

uitgegeven sport- en cultuurattributen in 2023.