Intermediairs

‘Kinderen pikken sneller dingen op als ze buiten school iets doen’

Onderwijscoördinator Bonny werkt op OBS De Caleidoscoop in Almere. Een school waar extra aandacht is voor sport en bewegen en die deelneemt aan veel buitenschoolse sport– en cultuuractiviteiten. Toch is Bonny er zich van bewust dat er kinderen zijn die niet mee kunnen doen, simpelweg omdat er thuis te weinig geld is.

Hoe herken je armoede in de klas?

“Een van de eerste dingen is toch wel of het kind fatsoenlijk eten mee heeft. Sommige kinderen verstoppen hun tussendoortje omdat ze vinden dat het niet cool genoeg is. Of ze hebben niets mee terwijl ze toch op de lijst  van de overblijf staan. Het komt ook voor dat de overblijf niet betaald wordt. Dan krijgt het kind een briefje voor de ouders mee. Als dan steeds gevraagd wordt of hij het briefje aan zijn ouders wil geven, heeft dat invloed. Je ziet zo’n kind steeds stiller worden. Dat is verdrietig.”

Wat betekent het als kinderen wél mee kunnen doen?

“Dat betekent veel. Kinderen krijgen meer energie als ze buiten school iets doen wat ze leuk vinden. En doordat ze hun energie kwijt kunnen, zijn ze rustiger en vrolijker in de klas. Ze leren, als ze sporten bijvoorbeeld, spelenderwijs omgaan met spelregels. Die lijken vaak op de spelregels op school. Ze pikken ook sneller dingen op als ze buiten school iets doen. Ze doen meer vaardigheden op die ze overal kunnen gebruiken. Ook op school.”

Hoe ga je het gesprek aan met ouders?

“Als ik zie dat een kind iets heel leuk vindt en ik weet dat er thuis geen geld is, vertel ik de ouders dat er mogelijkheden zijn zodat hun kind toch mee kan doen. Ik zeg ook dat het helemaal niet raar is. Er zijn nu eenmaal mensen die het moeilijk hebben. Ik merk als ik het gesprek aanga eigenlijk altijd dat ouders er echt wel voor open staan.”

Ook intermediair worden? Lees meer bij ‘Voor intermediairs’.




Wist je dat?

gemeenten zijn aangesloten bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur

kinderen groeien op in armoede

kinderen en jongeren in 2017 de kans kregen om te sporten

kinderen en jongeren in 2017 de kans kregen om te dansen, muziek te maken, schilderen...